اهمیت مراقبت سالمندان در منزل

اهمیت مراقبت سالمندان در منزل چیست ؟آمار جمعیت سالمندان در ایران تا سال ۱۴۳۰ به بیش از ۳۰ درصد از میزان کل جمعیت افزایش می یابد یعنی از هر سه نفر یک نفر سالمند خواهد بود. این وضعیت یک زنگ هشدار است که با هدف مراقبت های مناسب افراد سالمند در دوران سالمندی خدمات را ارائه دهند .متاسفانه در ایران افرادی که آموزش های مناسب سالمندان را در این زمینه ندارند  از سالمندان مراقبت می کنند. دوران سالمندی آبشاری از تغییرات از نظر جسمی، روانی و عملکرد شناختی است و در نیازهای آنان با سایر افراد تغییر ایجاد می شود و البته که  باید  توسط یک فرد اموزش دیده و با شناخت کامل از نیازها اصول مراقبت های اولیه از سالمندان انجام شود. طبق تخقیقات جدید تا مرز یک سوم از سالمندان این دوران را به تنهایی سپری می کنند که خود عاملی برای ایجاد  افسردگی و کاهش سلامت روانی و جسمی سالمند به تدریج می شود.

اهمیت مراقبت سالمندان در منزل

اهمیت حضور یک پرستار و یا مراقب بیمار در منزل در کنار سالمندان بسیار بالا است چرا که سالمند احساس تنهایی را کمتر تجربه می کند  و دلیلی برای افزایش فعالیت های روزانه با کیفیت بهترخواهد .

پرستاری این قشر آسیب پذیر نیاز به مراقبت  بیشتر با زمان طولانی تری است که فرزندان با مشغله های روزمره  این زمان کافی برای رسیدگی به امور پدران یا مادران خود نخواهند داشت، که در این وضعیت ورود یک فرد آموزش دیده به اصول مراقبت اولیه از افراد سالمند در منزل مهم است.

سالمندان برای فعالیت های روزمره خود مثل لباس شستن، غذاپختن، خرید کردن، حمام رفتن و حتی به دلیل  بیماری یا افزایش سن و ناتوانی شدید نیاز به مراقب دور دیده سالمندی با توجه به نوع بیماری و وضعیت آنها دارند .

بعضی از سالمندان مبتلا به آلزایمرهستند که به مراتب بیشتر از بقیه به پرستاری با ویژگی هی شخصیتی صبور، باحوصله و بااخلاق نیاز دارند. بی قراری یکی دیگر از مشخصه فرد آلزایمری است که باید به بی قراری آنها توجه شود  تا به آرامش برسند. مبتلایان به آلزایمر را نباید محدود کرد  اما باید مراقب خروج به فرد مبتلا به آلزایمرباشیم ولی از زندانی کردن او در یک اتاق خودداری کنیم بنابراین اهمیت مراقبت سالمندان در منزل دوچندان می شود 

ویژگی یک پرستار یا مراقب مناسب در منزل:

  • ماهر در برخورد با سالمند

  • مهربان، دلسوز

  • قابل اعتماد

  • سابقه کار مناسب در حیطه مراقبت