تمرین درمانی در پارکینسون

تمرین درمانی در بیماری پارکینسون با بهبود سه نشانه کندی غیر طبیعی حرکات، خشکی  عضلانی و لرزش بسیار شایع است که برای این نشانه ها نیاز به توانبخشی و تمرین درمانی عضلانی می باشد یکی از اعضا بدن که اغلب درگیر می شود دست ها و حرکات آنها می باشد  که هدف از آن حفظ تعادل و توانایی حرکتی بیمار و به حداکثر رساندن استقلال عملکردی و کیفیت زندگی وی است. 

تمرین درمانی در پارکینسون

نحوه تمرین درمانی در پارکینسون

تمرکز این تمرینات بر متحرک‌سازی مفاصلی که به علت بیماری خشک و سفت شده‌اند، تا سالمند حرکت عادی خود را، به ویژه در عضلات اندام فوقانی بازیابد.

تمرین‌ها با افزایش انعطاف‌پذیری عضلات درگیر به بیمار آموزش داده می‌شود، حرکات کششی ملایم تاثیر مفیدی دارد تا قدرت حرکت این مفاصل بالا رود  .

در این افراد سالمند درجه زودرس خمیدگی مفاصل و استخوان ها و عدم تعادل بسیار بالا می رود برنامه تمرین درمانی مناسب با توجه به علائم، تناسب بدن سالمند و وضعیت سلامت عمومی وی توصیه می‌شود. تمرین درمانی معمولاً شامل حرکات کششی می‌شود که دست ها در دامنه کامل حرکتی تحت کشش قرار می‌دهد.

این برنامه تمرینی  با روش‌های حل مساله و استفاده از حرکات پیچیده جهت انجام وظایف و امور روزانه برقرار می شودتا  باعث افزایش سازگاری سیستم عصبی شده و استفاده از تجهیزات توانبخشی مختلف  نیز نمونه‌ای دیگر از تمارین مورد نظر در این برنامه درمـانی است. اسـتفاده از این برنامه ورزشی همراه با فیزیـوتراپی به مدت سه یا چهار روز در هفته (در طـول مـدت زمان چهار هفته) توصیه می‌شود.