اثر دیابت بر مغز

در این مقاله به اثر دیابت بر مغز می پردازیم و این سوال را پاسخ می دهیم که آیا قند خون بالا اختلال شناختی ایجاد می کند ؟  زمانی  که حرف ازخطرات و مشکلا ت ناشی از دیابت نوع دوم می شود، معمولا پزشکان بیشتر به بیماری های خطرناک مانند بیماری های قلبی و عروقی و سکته قلبی و عوارض نورپاتی و ریتینوپاتی  توجه می کنند اما یک بخش مهم که با ابتلا به قند خون بالا عملکرد آن تحت تاثیر قرار می گیرد  سیستم مغز انشان است ، تحقیقات در مورد اثر دیابت روی مغز نشان می دهد که در هر حال بیماری دیابت می تواند مستقیماً روی مغز با مقاومت به انسولین، از دست رفتن حافظه و حتی بیماری الزایمر ایجاد آسیب کند.

اثر دیابت بر مغز

در مغز عدم تعادل در سطح قند خون روی  بخش های مختلف مغزی از جمله بخش هایی که  مسئول فهم ، هوش و درک رفتاری  هست حتی در افرادی که بیماری قند ندارند اثر نامتناسب اعمال می کند. تحقیقات جدید انجام شده ، نشان می دهد که حتی افراد سالم، در آزمایش های حافظه ای، مانند به یاد آوردن مطالب یک قسمت از کتاب مطالعه شده و یا به یادآوری لیست لغات، بعد از نوشیدن یک لیوان حاوی قند ، دچار فراموشی شده و آنهایی که قندخونشان بالاتر بوده است، در این آزمایش ضعیف تر عمل کرده اند.

چه قدم هایی برای بهبود اثر دیابت بر مغز به ما کمک می کند ؟

اولین قدم اطلاع از وضعیت قند خون  خودتان هست برای افرادی که سابقه قند خون بالا ندارند هر ۶ ماه و افرادی که مبتلا به دیابت هستند هر ۳ ماه چکاب روتین باید انجام شود. و در صورت ابتلا به دیابت حتما تحت نظر پزشک متخصص غدد در صورت نیاز به مصرف دارو قرار گیرند.

تحقیقات نشان دهنده از اهمیت نقش شیوه زندگی در ایجاد بیماری خبر می دهد و تغییرات ساده در این قسمت می تواند همراه با سلامت بیشتر جسمی و حافظه شما باشد. به عنوان مثال فعالیت بدنی مرتب و منظم حتی در حد متوسط خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را به نصف کاهش داده، خلق و حافظه را در افراد مسن بهتر می کند. اثر ورزش و فعالیت بدنی روی مراحل اولیه بیماری آلزایمر در حال بررسی است. رژیم غذایی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رژیم غذایی نیز ازاهمیت ویژه ای برخوردار است. رژیم غذایی پرچربی باعث ایجاد مشکلات حافظه ای می شوند و در مقابل داشتن رژیم غذایی حاوی  چربی خوب به خصوص از نوع موجود در ماهی می تواند میزان کم شدن حافظه و حتی بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

در آخر تمرینات مستمر تقویت حافظه متناسب با سطح ذهنی و شناختی شما نه تنها شما رو خسته نخواهد کرد بلکه اگر به شکل اصولی و تحت نظر کارشناسان حافظه و شناخت انجام بشه به کاهش استرس که تاثیر مستقیمی بر افزایش قند دارد کمک کرده و همزمان باعث تقویت حافظه وعملکرد مغزی شما می شود.