اهمیت منیزیم در سالمندان

منیزیم یک ماده معدنی بسیار مهم در بدن سالمندان است که نقش انجام  واکنش های بسیاری در بدن را بر عهده دارد وکمبود آن مسبب عوارضی  مس شود که در طولانی مدت سالمندان را از نظر جسمی آزار خواهد داد . ار این رو در این مقاله به اهمیت منیزیم در سالمندان می پردازیم. اهمیت منیزیم در سالمندان

اهمیت منیزیم در سالمندان : منیزیم در  واکنش های آنزیمی مهمی با هدف ساخت پروتئین ها، انقباض عضلانی ، عملکرد مناسب سیستم عصبی، کنترل قند و فشارخون و تولید انرژی سلولی کاربرد دارند. وجود منیزیم برای عملکرد صحیح سلولی بسیار ضروری است . در ساخت و عملکرد  استخوانها و حفظ سلامت آنها و نظم الکترولیتی و انتقال  پیام عصبی در سلولهای عصبی، انقباض عضلات بدن و حفظ ضربان طبیعی قلب نقش مهمی دارد. سوخت و ساز  و گلوکز در بدن طی واکنش های متعددی صورت می گیرد که وجود منیزیم در آنها ضروری است .

منابع غذایی غنی از منیزیم: 

انواع آجیل شامل : بادام، بادام هندی ،بادام زمینی و کشمش 

 از منابع غنی گیاهی: اسفناج، آووکادو، سیب زمینی و موز

غلات و حبوبات :شامل سویا، لوبیای سیاه، نان کامل گندم، برنج قهوه ای

از منابع حیوانی شیر و ماهی سالمون بالاترین میزان منیزیم را دارا می باشند

خوب است بدانیم آب هم حتی حاوی منیزیم است، ولی درصد منیزیم موجود در انواع منابع آب بسیار مختلف است.

عوارض کمبود منیزیم: 

علائم اولیه شامل :

 کاهش اشتها

حالت تهوع و استفراغ 

احساس خستگی و ضعف

علائم ثانویه شامل : 

احساس سوزن سوزن شدن 

بیحسی دست و پا

انقباض و گرفتگی عضلات

مشکلات ریتم قلبی

تغییرات خلقی

تنظیم میزان منیزیم سرم  توسط کلیه ها انجام می شود  و بدن در کوتاه مدت با برداشت از منابع منیزیم در استخوانها میزان منیزیم سرم را در حالت نرمال نگاه می دارد. افراد مبتلا به دیابت نوع دو، و افراد سالمند بیشتر از سایرین در خطر کمبود منیزیم هستند ونیاز دارند در چکاپ های دوره ای توسط پزشک حتما بررسی و در صورت نیاز و کمبود این ماده معدنی حتما برای آنها مکمل مناسب و در دسترس تجویز گردد.