طب سوزنی و درمان آرتروز

بیشترین افرادی که به متخصصین مختلف از جمله ارتوپدی جراح مغز و اعصاب و طب فیزیکی توانبخشی و متخصصین در مراجعه می کند بیماران مبتلا به استئو آرتریت  یا آرتروز می باشند و نقش طب سوزنی و درمان آرتروز در روش های جدید درمانی نوین اثبات شده است. 

مهمترین عامل در آرتروز  کنترل درد و افزایش انعطاف پذیری مفاصل می باشد که در نتیجه باعث بهبود حرکت مفاصل می شود

یکی از درمان های موثر و نوین برای آرتروز و درد مفاصل طب سوزنی شناخته شده است طب سوزنی با استفاده از سوزن های بسیار نازک و انتقال آن به نقاط مختلف بدن از طریق پوست در عمق های مختلف باعث اثرات درمانی متفاوت می شود درمان بدون ایجاد عارضه و به نسبت عمل های جراحی بسیار کم خطر تر می باشد.

سوزن ها در نواحی تحت درمان و نزدیک منطقه درد قرار داده می شود و در جلسات متعدد به مدت ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت در داخل پوست قرار می گیرد گاهی اوقات با اتصال سوزن ها به الکترود ها جهت تحریک نقاط درد تحریک موثرتر انجام می شود،  معمولاً بعد از ۳ الی ۶ جلسه درمانی علامت های بیماری رو به کاهش می گذارد بنابراین این جلسات برای هر فرد متفاوت می باشد.

طب سوزنی بر اساس تحقیقات به دست آمده تاثیربهتری به نسبت  مصرف داروهای ضد درد و ضد التهاب داشته است و همینطور عوارض جانبی ناشی از مصرف داروهای مختلف بر روی اندام‌های مختلف بدن از جمله کبد کلیه و معده را نخواهد داشت

این روش بدون درد و  میزان استرس  ذهنی و جسمی کاهش داده و آرامبخش هم می باشد که بیش از همه در آرتروز زانوها موثر می باشد زیرا که بیشترین محلی است که وزن بدن را تحمل می کند طب سوزنی بر روی زانو، تقویت عضلات اطراف و زانو و میزان حرکت این نواحی کمک زیادی می کند.

میزان طول درمان با طب سوزنی برای مفاصل مختلف بدن و با توجه شدت بیماری، سن و وزن بیمار متفاوت خواهد بود . لازم به ذکر است که بر اساس طب چینی اگر بیمار در گذشته تزریق کورتون داخل مفصلی داشته باشد ، هنگام درمان آرتروز آن مفصل ، بهبود بیماری به تاخیر افتاده و مفصل مبتلا، تعداد جلسات بیشتری نیاز به درمان خواهد داشت. در ضمن اگر فردی دچار بیماری عروقی در اندامی بخصوص پاها باشد، عدم گردش خون و لنف در اندامها باعث عدم امکان گردش صحیح یونهای الکتریکی در آن منطقه شده و درمان را به تاخیر خواهد انداخت.