علل و علایم بی اشتهایی در سالمندان

در این مقاله به علل و علایم بی اشتهایی در سالمندان می پردازیم بی اشتهایی امکان دارد بیماری اهمراه با سالمندی تلقی نشود ، اما می تواند به علت  بی انگیزه بودن ، عدم چک منظم پارامتر های سلامتی  و یا به علت یک مصیبت و سوگواری باشد  که در سنین سالمندی هرکدام به نوعی می تواند ایجاد شود.

بی اشتهایی چیست و چگونه بروز می کند؟

در اغلب موارد، به علت های مختلفی فرد از خوردن غذا خودداری می کند که یکی از شایع ترین آنان ترس از خوردن غذا و ایجاد مشکلات جسمی از قبیل خفگی و یا بروز بیماری می باشد که همین مسئله شروع یک اضطراب و حالت عصبی شدید می شود. گاهی  بی اشتهایی در سالمندان در واکنش به  راهکاری در مواجهه با از دست دادن عزیزان می باشد . 

از علل و علایم بی اشتهایی در سالمندان می توان به مشکلات گوارشی از جمله بی اختیاری در دفع و  یبوست، و مشکلات بلع و افسردگی اشاره کرد . 

روش های  کمک کننده به کاهش ایجاد بی اشتهایی در سالمندان

  • تشویق به پختن و خوردن غذا

اگر سالمند شما همسر خود را از دست داده اند که در اغلب  وعده تغذیه  آنها را تهیه می کرده و در کنار هم غذا می خوردند یک راهکار جدید است  که به آنها کمک کنید تا نقش جدیدی به عنوان سرآشپز برای خود قبول کنند. تشویق  به تغذیه مناسب و تهیه وعده های غذایی سالم می تواند باعث میل به خوردن غذا شود.

علل و علایم بی اشتهایی در سالمندان

  • دورهمی در وعده های غذایی سالمند

دورهمی اعضای خانواده برای ایجاد یک راهکار سازگار برای مواجهه با بی اشتهایی و همچنین نحوه رفتار اعضای خانواده در وعده های غذایی با والدین باعث  کاهش افکار منفی سالمند نسبت  به غذا و خوردن بامیل بیشتر می شود. 

  • اهمیت مصرف و نوشیدن روزانه مایعات به خصوص آب 

 برای کاهش مشکل بی اشتهایی در سالمندان  می توان به مصرف و نوشیدن آب به عنوان یک راهکار  موثر تلقی شود و در حالی به نظر یک راه حل ساده باشد اما اطمینان از این که سالمند شما در طول روز به اندازه کافی  و مناسب مصرف مایعات دارد  باعث  محافظت از محیط گلو و حلق  آنها در برابر خشکی که در روند هضم غذا موثر است ، کمک کند. خشکی حلق می تواند باعث مشکلات بلع شود و  اضطراب فرد سالمند را در مورد غذا خوردن در پی خواهد داشت  و  باعث بی اشتهایی در سالمندان می شود.