عملکرد های  مراقبتی در افراد سالمند مبتلا به آلزایمر

عملکرد های  مراقبتی در افراد سالمند مبتلا به آلزایمر

هنگامی که از پدران و مادران سالمند خود در منزل مراقبت می کنیم و رفتارهای همراه با تغییر در خلق و خوی آنها را مشاهده می‌کنیم که می‌تواند اثراتی از شروع بیماری آلزایمر باشد همیشه به آسانی نمی توانیم متوجه شویم که چه پاسخی در برابر این رفتارها باید داده شود.

همیشه ما بدون داشتن آگاهی از روند بیماری آلزایمر تمایل داریم که به تعغییرات رفتار فعلی پدران و مادران خود همانطور پاسخ دهیم که در گذشته و هنگام سلامتی آن ها پاسخ می دادیم متاسفانه این امر باعث می شود سالمند خود را آشفته تر و در حالت رنجش بیشتری از خودمان قرار دهیم که این روند هم برای خودمان به عنوان فرد مراقبت کننده و هم برای فرد مبتلا به آلزایمر مفید و جالب نیست.

در این مقاله ما روشهای مفید و سازنده برای پاسخ به این تغییرات رفتاری مبتلا به آلزایمر را پیشنهاد می دهیم.

رفتار ۱: سالمند مرتب یک سوال را تکرار می کند یا یک داستان قدیمی را مرتب بازگو می کند.

پاسخ رفتاری رایج : شاید این رفتار سالمند، مراقب یا شما را به عنوان فرزند ایشان خسته کند اما باید بدانیم که مطرح مکرر یک سوال یا داستان از نظر سالمند یک ایجاد احساس امنیت و اطمینان است و یا شاید جواب های قبلی شما به نظر او مبهم و نامشخص است. اگر شما در این وضعیت از جواب دادن به او اجتناب کنید این کار باعث می شود احساس نا امنی در او افزایش پیدا کند.

پاسخ رفتاری صحیح:

۱- پاسخ دادن به سوال سالمند به طور واضح ,به دور از ابهام و به آرامی

۲- درخواست تکرار پاسخ شما از زبان سالمند

۳- در صورت ابهام در جواب قبلی شما و گیج شدن مجدد سالمند اطلاعات را به صورت دیگری توضیح دهید.

۴- از بحث کردن یا جواب دادن با عصبانیت و بی حوصله گی خودداری کنید و هیچ زمان سالمند خود  را به خاطر مشکل حافظه سرزنش نکنید.

۵- پاسخ خود را برای سالمندی که توانایی خواندن دارد بر روی یک برگه بنویسید این حرکت باعث می شود سالمند با حوصله بیشتر و احساس امنیت و اطمینان به پاسخ شما آرام تر گردد.

رفتار ۲: آنچه از سالمند در طول روز می خواهید انجام دهد به صورت نیمه کاره رها می کند یا از انجام دادن آن سرباز می زند.

پاسخ رفتاری رایج: ممکن است شما ما احساس کنید که سالمند تان تنبل است و هیچ تلاشی برای انجام کارهای خود نمی کنند یا احساس کنید که او به شما دروغ میگوید و در هر کاری از شما ما کمک می خواهد در صورتی که خود  سالمند می تواند آن ها را انجام دهد.

پاسخ رفتاری صحیح:

۱-سعی کنید برای سالمند با استفاده از دفتر چه یادداشت و نوشتن لیست کارها به حافظه او کمک کنید.

۲- برای فعالیتهای روزمره های سالمند برنامه روتینی را بنویسید.

۳-در زمان کمک در کارهای سالمند نزدیک به پایان کار از خود سالمند بخواهید کار را به اتمام برساند.

۴- در کارهای پیچیده سعی کنید همکاری قدم به قدم  با سالمند خود داشته باشید و احساس امنیت برای او ایجاد کنید.

۵- در هنگامی که به نظر می رسد سالمند نحوه تکمیل قسمت هایی از یک کار را فراموش کرده سعی کنید با کلامی آرام و به دور از حالت دستوری او را راهنمایی کنید و با او همکاری داشته باشید.

رفتار۳: سالمند اصرار دارد که نیازی به کمک شما ندارد و توانایی انجام کارها را به تنهایی دارد و زمانی که شما بخواهید به او کمک کنید عصبانی می شود.

پاسخ رفتاری رایج: به احتمال زیاد شما احساس می کنید سالمند لجباز و غیر منطقی است و عصبانیت او از شما در زمانی که کاری را خودش نمی‌تواند انجام دهد و شما می‌خواهید به او کمک کنید غیرمنصفانه است.

پاسخ رفتاری صحیح:

۱-گاهی اوقات در فردی که دچار آلزایمر شده ممکن است واقعاً به آگاهی از مشکلات و نیازهای خود احتیاج داشته باشد بنابراین سعی کنید او را درک کنید با احترام به شخصیت او برایش توضیح دهید.

۲-سعی کنید با صحبت های صمیمانه , اعتماد سالمند خود را جلب کنید و به طریقی دوستانه ازاو بخواهید لیستی از مواردی که دوست دارد شما در آنها به او کمک کنید به شما بدهد.

رفتار۴: سالمند پول ها و صورتحساب های ماهانه اش را به خوبی اداره نمی کند و شما و دیگران را به خاطر دزدیدن پول ها و اموالی که در خانه دارند متهم می کند.

پاسخ رفتاری رایج: ممکن است شما این احساس را داشته باشید که او فاقد حس مسئولیت بوده و بی ملاحظه شده است و در مورد شما بی انصاف بوده و فراموشی خودش را درک نمی‌کند و گاهی اوقات احساس کنید به شدت دروغ می گوید .

پاسخ رفتاری صحیح:

۱- در شرایطی که سالمند مبتلا به آلزایمر بسیار حساس به مسائل مالی شده و تنها زندگی می کنند سعی کنید زمانی که مسائلی مانند گم شدن پول وسایل گرانقیمت اتفاق می افتد به آن دامن نزنید و سالمند را حساس نکنید و به سئ ظن او دامن نزنید.

۲- سعی کنید به سالمند اطمینان دهید که مسائل و مسئولیت های مالی را تا آنجایی که توانایی دارد به عهده خودش قرار می گیرد.

۳- خود در کنار سالمند صورت حساب های مالی را کنترل نمایید و با طلبکاران در مورد هزینه‌های سوال برانگیز تماس بگیرید و آنها را پیگیری نمایید.

۴- به سالمند اجازه دهید مقداری پول نقد پیش خود نگه داشته باشد تا نظر سالمند را  به سازگاری بیشتر نسبت به تغییرات برنامه های مالی که خود در نظر دارید جلب کنید.

۵- توافقات قانونی با استفاده از کمک های یک وکیل به عنوان روشی برای حفظ امنیت مالی فرد مبتلا به آلزایمر در نظر بگیرید.

رفتار ۵: سالمند داستان‌های شک برانگیز را برای شما تعریف می کند و  چیز های عجیب غریبی که می بیند یا می شنود را برای شما آنها را بیان می کند.

پاسخ رفتاری رایج:احساس می کنید  او دروغگو است و یا از این کارها برای جلب توجه استفاده می کند ، بسیار احمق ,پیر و خرفت شده است.

پاسخ به رفتاری صحیح:

۱- سعی کنید بدون ایجاد تنش روحی برای سالمند درک او را از وقایع پیرامون روشن و تصحیح کنید.

۲- به احساساتی  همچون ترس, عدم اطمینان و آشفتگی سالمند اهمیت دهید .

۳- توجه سالمند را در این زمان ها با صحبت در مورد سایر چیزها منحرف کنید.

۴- اگر سالمند نگران و آشفته هست، سعی کنید شرایط را برای او  با آرام کردن اطرافش مانند گذاشتن یک موسیقی آرام ,یک صحنه آرامش بخش تلویزیونی تغییر دهید .

رفتار ۶: سالمند توانایی‌هایش از روزی تاروزی دیگر و یا از ساعتی به ساعاتی دیگر در حال نوسان است، او چیزهای بی اهمیت گذشته را بارها به خاطر می آورد و مسائل مهم دیگر را به یاد نمی آورد.

پاسخ رفتاری رایج: او هر چیزی را که بخواهد به یاد نمی آورند و تلاشی برای به یاد آوردن مسائل مهم نمی کند او پیر و خرفت شده است.

پاسخ رفتاری صحیح:

۱- سعی کنید در هر روز  یک برنامه متفاوت با خاطره خوب برای سالمند خود بسازید.

۲- اطلاعاتی که به یاد آوردن شان برای سالمند راحت تر است را با نوشتن در یک برگه یا دفترچه مشخص نمایید.

۳- سعی کنید مطالبی را که می خواهید در طول روز به یاد بیاورد در شرایطی که سالمند آرامش خاطره کامل دارد برای او بازگو کنید تا بتواند راحت تر در ذهن خود آنها را نگه دارند.

رفتار۷: سالمند شما به خانواده و دوستان و نزدیکان خود بسیار بدبین شده و شما و یا خانواده را به انجام کارهایی بی ربط متهم می نماید یا داستان هایی در مورد افراد اطرافش می سازد.

پاسخ رفتاری رایج: او بسیار بدبین شده ذهنش ضعیف شده نسبت به رفتارهای دیگران بی انصاف و غیرقابل کنترل شده و سعی دارد که به خانواده صدمه بزند و یا آنها را خجالت زده و ناراحت کند.

پاسخ رفتاری صحیح:

۱-از مخالفت کردن مستقیم با سالمند اجتناب کنید چون تنها باعث عصبانیت و گیجی می شوید.

۲- از برجسته کردن اشتباهات سالمند اجتناب کنید و توضیحات صحیح را با آرامش و به صورت منطقی برای او بیان کنید و این حس را به او منتقل کنید که کارها خوب و درست و رو به بهبود هست.

۳- در زمانی که چیزی گمشده است ، پیشنهاد دهید که در پیدا کردن آن کمک نمایند یا به آرامی از او بخواهید که مکان های مشخصی که با آن  به آنجا رفته پیدا کند.

رفتار ۸: سالمند خیلی بی قرار است و نمی تواند آرام بگیرد یا به راحتی وارد فاز بی قراری می شود.

پاسخ رفتاری رایج: احساس می کنید سالمند بیکار است و کاری برای انجام دادن ندارد، بنابراین هر چیزی که او را اذیت می کند و او برای جلب توجه بی دلیل بی قراری می کند.

پاسخ رفتاری صحیح:

۱- سعی کنید در موقعیت‌هایی که سالمند دچار بی قراری می شود احساسات او را حمایت کنید حتی هنگامی که علت منطقی برای بیقراری وجود ندارد سعی کنید از سالمند خود به آرامی بخواهید که توضیح دهد چه چیزی او را اذیت می کند و منبع ناراحتی او را کاهش دهید، اگر سالمند نمی تواند توضیح دهد از تحت فشار قرار دادن او برای بیان توضیحات خودداری کنید.

۲- سطح سر و صدا و فعالیت های اطراف سالمند را در موقع بی قراری کاهش دهید وسعی کنید محیط را برای او با هر چیزی که به او آرامش بیشتری می دهد مانند یک آهنگ آرامش بخش تغییر دهید.

۳-اگر روند بی قراری های سالمند در منزل رو به افزایش بود، سعی کنید از پزشک سالمند بخواهید بی قراری های او را  با داروها کاهش دهد.

رفتار ۹: خلق سالمند تان بدون دلیل مشخصی تغییر می کند و در صورتی که در تنگنا و فشار قرار گیرد به راحتی ناراحت و حتی دچار پرخاشگری های شدید می شود.

پاسخ رفتاری رایج: شما احساس می کنید این تغییرات به واسطه تغییرات دارویی ،تغییرات وضع سالمند یاکارهایی که شما انجام می دهید اتفاق می افتد و احساس می کنید ،ذهن سالمند شما روز به روز دارد ضعیف می‌شود و نمی‌تواند عواطف و احساسات خود را کنترل نماید.

پاسخ رفتاری صحیح:

۱- در این موارد سعی کنید سالمند تان را از موقعیت ناراحت کننده به آرامی و با ملایمت دور نمایید.

۲- در انتظاراتتان از سالمند مبتلا به آلزایمر واقع بین بوده و او را تحت فشار قرار ندهید.

۳- تمام محرک های اطراف سالمند خود را که او را ناراحت می‌کند کاهش دهید.

۴- از نشان دادن خشم و  بی حوصله گی خود در این مواقع به سالمند خود خودداری نمایید.

۵- از دلیل آوردن ، جر و بحث کردن و لجبازی با سالمند در این شرایط خودداری کرده و با استفاده از حمایت های غیر کلامی مثل فشردن دست های سالمند به آرامی و نگاه های پر از محبت استفاده کنید به طوری که سالمند احساس کند شرایط او را درک می کنید و از او ناراحت نمی شوید.

رفتار ۱۰: سالمند خود از حمام کردن و آراستگی امتناع می‌کند و می‌گوید که این کارها را انجام داده است.

پاسخ رفتاری رایج: این احساس را دارید که سالمند نسبت به ظاهر شخصی خود بی اهمیت شده و بسیار لجباز و فاقد حس همکاری با شما است است و می گویید سالمندان بسیار دروغگو شده است.

پاسخ رفتاری صحیح:

۱- سعی کنید ساعاتی از روز های هفته رو که سالمند حال بهتری دارد برای حمام کردن انتخاب کنید.

۲- حمام و آراستگی را جز تجربیات راحت و آرامش بخش برای سالمند قرار دهید برای مثال پیشنهاد دادن حمام گرم و ماساژ پشت آرام کننده.

۳-ترس های احتمالی مانند اضطراب از افتادن در محیط حمام یا داغ بودن آب آگاه شوید و به سالمند خود این اطمینان را دهید که همه این موارد بررسی شده و موردی برای ترس از او وجود ندارد.

رفتار ۱۱: سالمند اخیرا خودش را خیس یا کثیف می کند.

پاسخ رفتاری رایج: شما احساس می کنید که سالمند عملکردهای بدن خود را کنترل نمی کند و دیگر اهمیتی به این موارد نمی دهد و اعتقاد دارید که او به دنبال جلب توجه شماست و به شما وابسته شده است.

پاسخ رفتاری صحیح:

۱- به سالمند خود در حفظ رفت و آمد منظم به سرویس بهداشتی کمک کنید.

۲- محیط رفت و آمد به سرویس بهداشتی را ایمن تر و حتی چراغ آن را روشن بگذارید.

۳- هنگام غروب به بعد مصرف مایعات سالمند را کاهش دهید.

۴- سعی کنید روی یک برگه نام دستشویی را نوشته و آن را به در دستشویی چسبانده تا او به راحتی این مکان را پیدا کند.

۵- در چنین تغییراتی از وضعیت عفونت‌های مثانه و مجاری ادرار سالمند خود آگاه باشید زیرا این موارد می‌توانند کنترل ادرار این افراد را تحت تاثیر قرار داده و حتی فرد را ناراحت و خجالت آور کند .

رفتار ۱۲: سالمند از غذا خوردن امتناع میکند یا بسیار کم غذا می خورد.

پاسخ رفتاری رایج: شما احساس می‌کنید او خیلی کم اشتها شده و در مورد غذا خیلی مشکل پسند و ایرادگیر است.

پاسخ رفتاری صحیح:

۱- دادن تنقلات بین وعده های غذایی سالمند را کاهش دهید.

۲- برنامه غذایی روتین و منظمی را با وعده‌های غذایی متنوع فراهم کنید.

۳- سعی کنید هنگام خوردن غذا با سالمند خود همراه شوید.

۴- غذاهای مورد علاقه و آشنا برای سالمند را تهیه کنید.

۵- مطمئن شوید که سالمند به راحتی می توانند غذا را جویده و بلع غذا برای او آسان است.

۶- در صورت لزوم و گوشت و سایر مواد غذایی که نیاز به انرژی بیشتری دارد ببرید و برای غذا خوردن از وسایل استفاده کنید که نگه داشتن آن در دست سالمند آسان است.

۷- با ضعیف شدن توانایی های حرکتی دست سالمند می توانید با احترام به او پیشنهاد کمک کردن دهید.

۸-  از ویتامین ها یا مکمل های غذایی  با نظر پزشک برای سالمند خود استفاده کنید.

۹- از تاکید کردن بیش از حد برای غذا خوردن به صورت تمیز و مرتب خودداری کنید چرا که سالمند را تحت آشفتگی قرار داده و میل او را به غذا خوردن کاهش می دهید.

۱۰- به سالمندان خود زمان و فرصت بیشتری نسبت به قبل برای غذاخوردن بدهید.