کاربرد درمانی بادکش گرم

کاربرد درمانی بادکش گرم در رفع بسیاری از دردها و درمان بیماریهای مختلف اثر گذار است ، که در زیر به تعدادی از آنها اشاره می شود.

کاربرد درمانی بادکش گرم

یکی از علت های  درد و خستگی بخش های مختلف بدن، تجمع مواد زائد سلولی مانند اسید لاکتیک  در مویرگ های سطحی بدن می باشد که معمولا باعث اختلال در خونرسانی موضعی به قسمت های مختلف بدن می شود .

فرآیند تاثیر بادکش گرم به این صورت می باشد که  با ایجاد خلاء، موجب انبساط عروق سطحی، تجمع خون در منطقه بادکش  و افزایش خونرسانی موضعی می گرددو درکل باعث رسیدن اکسیژن بافتی به سلولها شده و درد و خستگی موضعی رفع می شود.

همینطور  افزایش خونرسانی موضعی باعث ورود سلولهای دفاعی و فاکتورهای ضد التهاب خونی به ناحیه مورد نظر شده و در نتیجه باعث تسریع ترمیم آسیب های بافتی و عفونت های موضعی می گردد.

بادکش گرم نیز  از طریق ایجاد فشار منفی، موجب انبساط عضلانی شده و باعث از بین رفتن گرفتگی ها و  اسپاسم های عضلانی که خود رابطه مستقیم با ایجاد دردهای موضعی دارد ، می گردد.

در افرادی که به دلیل سردی رو ده ها حرکات روده کاهش می یابد و دچار بیماریهای گوارشی مانند زخم معده، تنبلی روده و یبوست می شوند .

بادکش گرم با تاثیر موضعی بر روده ها و عضلات از طریق گرما و تحریک روده ها و دستگاه گوارش در این زمینه به درمان کمک می کند. 

در دردهای عضلانی که به علت درگیر شدن اعصاب حسی بین ماهیچه ها ، ایجاد می شوند. بادکش گرم ، در بسیاری از موارد، این فشار را از روی عصب برداشته و درد  را تسکین می دهد.

افراد مبتلا به خواب رفتگی ها و گزگز اندام، به صورت مکرر می توانند با استفاده از  بادکش گرم ،باعث تسریع در  خونرسانی و اکسیژناسیون بافتی  شوند و از ایجاد این علامت بالینی جلوگیری نمایند. 

کاربرد درمانی بادکش گرم از نظر طب سنتی

طبق تعریف طب سنتی؛ گاهی دردها ی عضلانی- اسکلتی بر اثر غلبه سردی بر بافت یا عضو ایجاد می شود بنابراین ، افرادی که دارای طبع سرد و تر هستند و در اصطلاح طب سنتی، بلغمی مزاجند، بادکش گرم و خشک به نسبت  حجامت (تر) می تواندجایگزین مناسبتری برای آنان باشد.

نویسنده مقاله : دکتر عادله شیرازی خواه