کم شنوایی در سالمندان

 

 

 

کم شنوایی در سالمندان

با توجه به افزایش در حال رشد جمعیت سالمندان در کشور ، مشکلات و مسائل مختلف مربوط به این دوره از زندگی نیز درحال افزایش است، یکی از مسائل مهم که سالمندان عزیز با آن رو به رو هستند مشکل کم شنوایی در سالمندان و نحوه ارتباط با آنها است.
اما این موضوع برای اطرافیان سالمند نیز به مسئله ای مهم تبدیل شده است زیرا که در برقراری ارتباط سالمند و اطرافیان و بالعکس مشکلات مهمی را ایجاد کرده است.
از این رو ما در این مقاله به توضیحاتی در مورد نحوه ارتباط با سالمند کم شنوا پرداختیم.

در سالمندانی که مشکل شنوایی دارند به موارد زیر در ارتباط غیر کلامی توجه نمایید.توجه آنها را جلب کنید. قبل از صحبت کردن ، نام آنها را بگویید یا بازوی آنها را به آرامی لمس کنید.
آیا فرد سمعک دارد؟ در صورت استفاده ، بررسی کنید که آن را پوشیده است یا خیر.
با آنها روبرو شوید و بگذارید لبهای شما را ببینند. واضح صحبت کنید اما اغراق نکنید زیرا تاکید زیاد حرکات لب را تحریف می کند.
دهان خود را نپوشانید و سر خود را نچرخانید و پایین نکشید زیرا این کار باعث می شود که لب های شما سخت تر شده و صداهایی که ایجاد می کنید را تار کنند.
موقعیت خود را تعیین کنید.سعی کنید در یک قدم بزرگ از شخص باشید.

جلوی پنجره بایستید زیرا نور پشت شما می تواند خواندن لبهای شما را برای فرد دشوار کند.
واضح صحبت کنید سمعک ها معمولاً صداها را بلندتر می کنند اما صداها را واضح تر نمی کنند.

اگر درک نشده اید ، جمله خود را همانطور که بار اول گفته اید تکرار کنید. اگر فرد هنوز نمی فهمد ، آن را دوباره تعریف کنید تا زمانی که درک شوید ، یا آن را یادداشت کنید.
در صورت لزوم با صدای بلند صحبت کنید ، اما فریاد نزنید. فریاد صدا را تحریف می کند و برای شخصی که سمعک دارد دردناک است. اگر می خواهید صدای خود را بلند کنید ، حتما از حفظ حریم شخصی بیمار اطمینان حاصل کنید.
آرام صحبت کنید ، اما نه خیلی آهسته. به فرد فرصت دهید تا حرفهای شما را بیاموزد.
از سر و صدای پس زمینه جلوگیری کنید. اگر می توانید به مکانی آرام بروید. برای ارتباط موثرتر و اطمینان از انتقال اطلاعات به سالمند بروشورهایی را ارائه دهید و نکات اصلی خود را یادداشت یا برجسته کنید.
منظورتان را به فرد نشان دهید. از صورت ، دست و بدن خود استفاده کنید.
به پیام های غیرکلامی خود توجه کنید. زبان بدن یک مولفه قدرتمند ارتباطی است. به حالات صورت ، حالت و حرکات خود توجه کنید.
صبور باشید. فردی که کم شنوا است باید برای درک اطلاعات تمرکز کند و ممکن است سریع خسته شود.

توانایی شنیدن و درک متأثر از خستگی ، نگرانی ، حواس پرتی ، بیماری و ایجاد احساس مزاحمت است.