آموزش بهداشت و مراقبت فردی

از آنجا که در دوران سالمندی به علت ضعف سیستم ایمنی امکان ابتلا به بیماری های گوناگون وجود دارد آموزش بهداشت و مراقبت فردی بسیار اهمیت دارد.
اما همواره گفته شده که پیشگیری بهتر از درمان است لذا ما در مرکز یاس با دادن اطلاعات لازم در زمینه ی بیماری های شایع سالمندی که توسط پرستاران و پزشکان متخصص سالندی صورت می گیرد آنها را در زمینه ی پیشگیری و مراقبت یاری می رسانیم.
این آموزش ها برای افرادی که مبتلا به بیماری های مختلفی هستند نیز مفید می باشد چرا که بحث مراقبت ، تغذیه، اقدامات اصلاحی در جلوگیری از عود بیماری بسیار مهم هستند.

با بالا رفتن سن و وارد شدن به دوره سالمندی، تغییرات زیستی چندی در بدن انسان به وجود می آید که مرض نیستند اما فعالیت کامل را محدود می­سازند. این تغییرات در افراد متفاوت است.

  • طول عمر موجب کاهش تراکم استخوانها شده و آنها را شکننده می­کند، به این وضعیت استئوپورز می گو یند این مسئله در زنان پس از یائسگی شایع­تر است. به همین دلیل افراد مسن ممکن است با کوچکترین ضربه دچار شکستگی شوند، به علاوه شکستگی استخوان در آنها به آسانی جوش نمی خورد.

  • در سنین بالا عضلات به تدریج لاغر می شوند، عضلاتی که درگیر حرکات سریع می باشند بیشتر گرفتار می شوند.

  • آب بدن در سنین بالا به شدت کاسته می شود. متعادل نمودن آب بسیار ضروری است. افراد مسن کمتر تشنه می شوند، کمتر آب می آشامند و آب بدن خود را از دست می دهند. آنها باید آب فراوان بنوشند.

  • سالمندان مستعد برخورد با حوادث می­باشند، دو سوم حوادث پیری در خانه اتفاق می افتد. زمین خوردن ساده برروی کف زمین یا پله ها موجب شکستگی ران یا لگن می شود که شایع­ترین علت زمینگیر شدن پیران را تشکیل می دهد.

آموزش بهداشت و مراقبت فردی آموزش بهداشت و مراقبت فردیبرای سلامت دوران پیری را باید در میانسالی شروع کرد. دستورالعمل زیر می­تواند موجب حفظ سلامتی پیران شود:
۱-کارهای عادی روزانه: برای خواب و بیداری، خوردن، ورزش و سرگرمی خود برنامه زمانی معین داشته باشند. این برنامه حتی در روزهای تعطیل آخر هفته نیز باید انجام شود زیرا به هم خوردن برنامه ریزی در آخرهفته سبب خواهد شد تطبیق دوباره آن مشکل شود.
۲- فعالیت بدنی: قدم زدن در صورتی که منعی نداشته باشد (مثل بیماری قلبی) بهترین ورزش محسوب می شود. هرفرد باید ۳۰ دقیقه صبح و ۳۰ دقیقه شب قدم بزند. ورزش­های سنگین را باید با مشورت پزشک انجام داد. از خستگی و کوفتگی به دنبال فعالیت بدنی اجتناب کنید. ورزش بدنی موجب می گردد کالری اضافی از دست برود و جریان خون استخوان­ها را افزایش داده و ذخیره کلسیم را تشدید کند. قدم زدن فعالیت عضلانی را بهبود بخشیده و به اجابت مزاج منظم کمک می کند.
۳- خواب: با افزایش سن نیاز به خواب کاسته می شود. در صورتی که خواب نسبت به جوانی کمتر شود یا به هم بخورد جای نگرانی نیست زیرا این پدیده طبیعی است. این حالت را نباید با استفاده از قرص­های خواب آور به هم زد. برای نظم زیستی بدن، خوابیدن و بیدار شدن در زمان معین ضروری است. ساعات متغیر خواب و چرت­های مکرر در روز شایع­ترین علل بی­خوابی سالمندان در شب به شمار می­رود.
۴-بهداشت فردی: رعایت بهداشت فردی درسن پیری بسیار مهم است. دهان باید تمیز نگه داشته شود به خصوص در صورتی که از دندان مصنوعی استفاده شود. بهداشت بد دندان­ها موجب انواع عفونت­ها می­گردد. حمام روزانه موجب تمیزی پوست می شود اما از صابون نباید زیاد استفاده شود زیرا موجب خشکی پوست می شود. عدم رعایت بهداشت پوست سبب بروز تاول، زخم و خارش می شود.