تغذیه در پیشگیری آلزایمر

تغذیه در پیشگیری آلزایمر

رژیم غذایی از جوانی تا سالمندی نیاز به برنامه ریزی درست دارد چرا که اندوخته های تغذیه ای از جوانی در دوره سالمندی به شما کمک خواهد کرد سلامت مغز به همان اندازه که سلامت قلب مهم است اهمیت بالایی دارد ینابراین رژیم غذایی هر فرد در سلامت مغز او هم اثرمی گذارد. طبق تحقیقات یک رژیم غذایی درست و سالم می تواند خطر ابتلا به آلزایمر راتا ۳۵ درصد کاهش دهد. حتی کسانی که به طور کامل این رژیم غذایی را رعایت نمی کنند نسبت به افرادی که اصلا اهمیت نمی ، خطر ابتلا به آلزایمر را ۳۰ درصد کاهش می دهند.

فاکتورهای موثر در کنار تغذیه مناسب در ایجاد آلزایمر :

موارد تغذیه در پیشگیری آلزایمر :

۱-    سبزیجات سبز رنگ

مثل کلم پیچ، اسفناج و بروکلی که حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین A و C می باشند هر روز یا حداقل دو بار در هفته در رژیم غذایی روزانه گنجانده شوند.

۲-    آجیل

مصرف آجیل به دلیل دارا بودن کلسترول خوب ،فیبر وآنتی اکسیدان نه تنها می تواند به پایین رفتن کلسترول بد و کاهش ریسک بیماری های قلبی کمک کند، بلکه غذای مناسبی نیز برای مغز می باشد. مصرف پنج وعده آجیل درهفته توصیه می شود.

۳-    توت

بلوبری، ذغال اخته، شاتوت و توت فرنگی به دلیل غنی بودن در میزان آنتی اکسیدان، می توانند مغز را از ابتلا شدن به فراموشی محافظت کنند. در این میان، مصرف بلوبری بیشتر از سایر توت ها توصیه می شود.

۴-    حبوبات

انواع حبوبات مثل لوبیا و نخود، عدس  به دلیل دارا بودن مقدارفیبر و پروتئین بالا و کالری کمی  تاثیر مناسبی برسلامت مغز می گذارند. محققان خوردن سه وعده حبوبات در هفته را توصیه می کنند.

۵-    ماهی

مصرف  ماهی در رژیم غذایی بسیارمهم می باشد. مصرف حداقل هفته ای یکبار ماهی را برای سلامت حافظه و مغز توصیه می کنیم .

۶-    روغن زیتون

مواد غذایی که خطر آلزایمر را افزایش می دهند :

۱٫     گوشت قرمز

۲٫     کره

۳٫     پنیر

۴٫     شیرینی جات

۵٫     غذاهای سرخ شده و فست فود