توانبخشی شناختی و حافظه

برای افرادی که دچار آلزایمرهستند، توانبخشی شناختی و حافظه و همچنین هدفهای شناختی برای کم  کردن نقص عملکردی ناشی از نقص شناختی است پیشنهاد می شود که مداخلات میتواند به میزان قابل توجهی میزان پیشرفت ازاختلال شناختی خفیف به دمانس را کاهش دهد و به لحاظ اقتصادی میلیون ها تومان صرفه جویی میکند که منجر به کاهش استفاده ازمراقبت های بهداشتی،انتقال نیازها ی ویژه،مراقبت بلندمدت ومراقبت های روزانه میشود. شواهدی وجود  دارد  که  عملکرد  حافظه  افراد  مبتلا  به  اختلال  شناختی  میتواند  از  طریق آموزش  شناختی  بهبود  یابد.

اهداف توانبخشی شناختی و حافظه :

کاهش علائم و مشکلات ناشی از دمانس و آلزایمر

پیشگیری از بروز اختلالات شناختی سالمندان

پیشگیری از فراموشی لحظه ای

تقویت توانایی برنامه ریزی و سازماندهی فعالیت ها

تقویت توجه  تمرکز

تقویت مهارت های اجرایی

تقویت مهارت حل مسئله

تقویت مهارت بینایی و فضایی

تقویت مهارت های کلامی

تقویت حواس

چه کسانی می‌توانند از این درمان بهره مند شوند؟

– افرادی که در کارکردهای شناختی خود آسیب دیده‌اند می‌توانند از این برنامه‌ها بهره برده و کارکردهای شناختی و ذهنی خود را بهبود بخشند. این اختلالات ممکن است به صورت پیشرونده باشند (مانند آلزایمر، دمانس، پارکینسون، مالتیپل اسکلروزیس، تومور‌های مغزی) باشد که در تشخیص زود هنگام اختلال می‌تواند روند پیشرفت بیماری را کند نموده و به افزایش سطح توانمندی بیمار کمک کند.

-افرادی که به دنبال افزایش مهارت‌ها و توانمندی های ذهنی هستند نیز از این برنامه‌ها برای ارتقاء عملکرد خود استفاده می‌کنند؛ بنابراین توانبخشی شناختی یک فرایند آموزشی در راستای ارتقاء عملکرد برای تمام افراد می‌باشد.

–  افرادی که ریسک فاکتورهای ابتلا به آلزایمر مانند زمینه ی ارثی، دیابت، فشارخون، افسردگی، اعتیاد، مشکلات خواب، مشکلات قلبی و عروقی در آنها جد دارد می توانند از برنامه های های توانبخشی شناختی به منظور پیشگیری از آلزایمر بهره ببرند.

در جلسات توانبخشی شناختی  چه اتفاقی روی می دهد؟

درمانگر با توجه به سطح سواد افراد گروه تمرین های مختلفی را در نظر می گیرد ( به روش کاغذ قلمی یا کامپیوتری)  و زمان مورد نیاز برای انجام تمرین  را اعلام می کند سپس  اعضا بعد از انجام یک تکلیف وقفه شروع به یادآوری و انجام تمرین می کنند و در نهایت پاسخ ها در هر مرحله بررسی می شود و جهت بررسی وضعیت سالمند در طی انجام توانبخشی شناختی نتیجه عملکرد بیمار ثبت می شود.

جهت ثبت نام و استفاده از کلاسهای گروهی و یا فردی با

بخش مراقبت و توانبخشی روزانه مرکز یاس

۰۹۰۳۸۶۶۵۹۳۵

۰۲۱۴۴۲۸۰۴۲۹

 تماس حاصل فرمایید.