سندروم روده تحریک پذیر در سالمندان

یکی از بیماری های شایع در سنین سالمندی در روده ها که باعث ایجاد تغییر مزاج این افراد می‌شود سندروم روده تحریک پذیر یا IBS  می باشد این بیماری به عنوان یک سندروم در میان سالمندان و در زنان بیشتر از مردان شناخته شده است در این بیماری دستگاه گوارش انسان اختلال یا آسیبی نمی بیند اما باعث ایجاد گروهی از علائم که همزمان با هم رخ میدهند می شود و این علائم باعث ایجاد این سندروم می گردد و فرد  کیفیت زندگی مناسبی که نسبت به قبل داشته را از دست می دهد.

با افزایش سن و ورود به دوران سالمندی تغییرات طبیعی زیادی در تمامی سیستم های بدن و عملکرد آنها رخ می دهد یکی از این سیستم ها گوارش انسان می باشد که در دوران سالمندی تغییرات زیادی در آن ایجاد می گردد که به واسطه این تغییرات در بخش هضم و جذب غذا ایجاد اختلال و ایجاد بیماری های گوارشی مختلف به وجود می آید.

سیستم گوارش انسان از از ورودی دهان و دندان ها شروع می‌شود و در ادامه به  معده و روده ها ختم می گردد که در هر یک از این بخش ها ممکن است با افزایش سن عوارض ایجاد گردد که  احتمال ایجاد بیماری را بیشتر کند.

علائم سندروم روده تحریک پذیر

علائم این بیماری به شکل متناوب دچار تغییر می گردد بنابراین یکسری از علائم در این دوره‌ها مشترک و بقیه علائم ممکن است متفاوت باشد و یک شرح  حال مناسب از فرد ما را می تواند به تشخیص درست این بیماری نزدیک نماید از شایع ترین علائم  ناراحتی و درد شکمی هست که اغلب به شکل درد همراه با اسهال یا یبوست به شکل متناوب یا همراهی هر دو بروز می کند.

سندروم روده تحریک پذیر در همراهی با اسهال بیشتر به صورت مدفوع اسهالی در بیشتر مواقع و مدفوع سفت کمتر دیده می شود.

سندروم روده تحریک پذیر  در همراهی با یبوست بیشتر به شکل توده ای و  سفت کمتر به شکل اسهالی بروز می نماید.

و در مواردی می تواند به شکل سندروم مخلوط به شکل متناوب یبوستی و اسهالی ایجاد گردد.

علت ایجاد این سندروم در سالمندان بیشتر از اینکه یک اختلال جسمی باشد به عنوان یک اختلال عصبی و روانی و تشدید شده با عوامل استرس زا شناخته شده است، که برای حداقل سه دفعه در ماه و با طول مدت سه ماه به شکل مداوم بدون هیچ علت زمینه ای ایجاد می گردد.

اصولاً برای درمانIBSبه پیگیری علائم و درمان علائم آن می پردازند که از جمله تغییر در عادات تغذیه ای استفاده از داروهای مسهل یا درمان کننده اسهال استفاده از پروبیوتیک ها و مواد غذایی دارای پروبیوتیک و مهم تر از هر چیز درمان مشکلات روانی و مواردی که باعث اختلالات عصبی می گردد می‌شود.