فیزیوتراپی در رماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلی با التهاب سیستمیک  که در مفاصل مختلف بدن توانایی ایجاد بیماری را دارد که یکی از راه های درمان موثر آن فیزیوتراپی در رماتیسم مفصلی است  .

این بیماری معمولاً بر اطراف مفاصل و به خصوص مفاصل دست و پا ایجاد مشکل می نماید. شانه ها، زانوها و گردن هم می تواند در این بیماری درگیر شود.

در صورتی که به موقع درمان انجام نگیرد  بیماری با درجات شدیدتر و  فرآیندهای التهابی مرتبط با آرتریت روماتوئید می تواند به سطح مفاصل و ساختارهای مجاور آسیب برساند و منجر به دفورمیتی غیر قابل بازگشت مفاصل شود.

بهترین راهکار مدیریت این بیماری خود ایمنی مراقبت های طب مکمل  است . که معمولاً شامل ویزیت دوره ای پزشک، متخصص روماتولوژی، متخصص فیزیوتراپی و انجام راه های درمانی مکل اعم از ماساژ ، فیزیوتراپی، طب سوزنی و … می باشد ، که همه این موارد بسته به شرایط فردی و شدت بیماری متفاوت انجام خواهد شد .

فیزیوتراپی در زمینه حفظ و بهبود حرکت و استحکام مفاصل، قدرت عضلات، آموزش درباره محافظت از مفاصل و مدیریت دردهای شدید و ناگهانی و پشتیبانی از برنامه خودمدیریتی مفید است.

فیزیوتراپی در رماتیسم مفصلی  شامل ورزش تقویتی، ورزش هوازی (ورزشی که باعث می شود به نفس زدن بیافتید) و راهکارهای غیر دارویی برای مدیریت درد و خلق و خو است از دستورالعمل های کلینیکی توصیه شده برای مدیریت آرتریت روماتوئید می باشد.

  • انجام تمرینات درمانی

    سرما و گرما درمانی

    نصب اسپلینت روی مفاصل

    ماساژ و تکنیک‌های دستی

  • استفاده از مدالیته‌هایی مانند اولتراسوند و تحریک الکتریکی اعصاب از طریق پوست

اهداف این درمان‌ها عبارتند از:
•    جلوگیری از کاهش توانایی حرکت دادن مفاصل
•    بازیابی توانایی‌های از دست رفته
•    کمک به آماده‌سازی شما برای انجام سطوح جدیدی از فعالیت‌ها
•    حفظ آمادگی جسمانی‌تان
•    حفظ توانایی شما برای شرکت در فعالیت‌های دلخواه تان با کمترین نیاز به دریافت کمک از طرف دیگران
درمان باید به سرعت آغاز شود تا بتوان علائم دردناک التهاب را کاهش داده، از تغییر شکل و سفتی دائمی مفاصل جلوگیری کرده و قدرت عضلات اطراف مفصل را حفظ نمود. با کنترل بهتر درد و تورم می‌توان یک برنامه درمانی شامل تمریناتی جهت افزایش دامنه حرکت، و بهبود استقامت و قدرت عضلات را اجرا نمود.