چگونه در سالمندی جوان بمانیم؟

چگونه در سالمندی جوان بمانیم؟

سالمندی دوره ای طبیعی از زندگی افراد می باشد که مانند سایر دوران های زندگی باید با کیفیت و سلامت گذرانده شود اما تحقیقات و آمار ها نشان می‌دهد که سبک زندگی نا سالم حتی در سال‌های آخر عمر می‌تواند امید به زندگی را کاهش و بیماری، معلولیت و هزینه‌های مراقبت را افزایش دهد.

درواقع سالمندانی که در سنین جوانی و میانسالی به مواردی مانند ورزش، تغذیه سالم، استراحت کافی و مراقبت‌های پیشگیرانه پزشکی اهمیت کافی نشان داده‌اند دوران سالمندی بهتری را سپری خواهند کرد .

مواردی که به ما می آموزد چگونه در سالمندی جوان بمانیم؟

  1. تغذیه سالم

یک تغذیه سالم و مناسب باعث حفظ سلامتی  فرد سالمند از بیماری های زمینه ای و مزمن شود و رعایت اصولی رژیم غذایی  در تمام دوران عمر باید انجام گردد  تا فرد با سلامتی کامل به دوران سالمندی برسد

تغذیه مناسب شامل رعایت موارد زیر می باشد:

کاهش نمک

عدم‌مصرف چربی‌های مضر

 استفاده غنی از  گروه‌های  مختلف غذایی به‌ویژه میوه، سبزیجات تازه

استفاده از لبنیات کم چرب

، عدم‌مصرف دخانیات و الکل در دوران سالمندی

استفاده از کربوهیدرات ها

استفاده از مواد پروتینی نیازسالمندان به پروتئین بالاتر از افراد دیگر هست  چراکه توانایی بدن آنها در هضم و جذب پروتئین‌ها کم می شود  و در شرایط بیماری و عفونت نیاز به پروتئین بیشتری خواهند داشت.

منبع خوبی امگا ۳ ، ماهی است که از ابتلا به بیمارهای قلبی و سکته پیشگیری می‌کند و مصرف منظم ماهی (حداقل دو بار در هفته) برای سالمندان توصیه می‌شود.

مصرف ویتامین دی در عملکرد بهتر ارگان های مختلف از جمله پوست بسیار تاثیر گذار است بنابراین مصرف آن توصیه می گردد.

  1. ورزش

انجام فعالیت‌های روزانه در افراد سالم با افزایش سن کم میشود که به دلیل  تغییرات در سیستم اسکلتی عضلانی می باشد و به تدریج باعث تشدید درد و ناتوانی در دوران سالمندی می‌شود.

در سنین سالمندی افزایش توده چربی بدن باعث آرام‌تر راه رفتن و محدودیت‌های عملکردی می‌شودا

پوکی استخوان، باعث ایجاد احتمال سقوط و افتادن در سالمندان شده و آنان را مستعد شکستگی مچ دست، لگن و مهره‌ها می‌کند. اصلاح و مناسب سازی منازل  سالمندان در کاهش میزان سقوط بسیارمؤثر است.

ورزش‌هایی که باعث فعالیت عضلات، بدون درگیر شدن مفاصل میشود می تواند به  بیماران مبتلا به آرتروز و پوکی استخوان کمک کند.

  1. مقدار زیادی آب بنوشید

مصرف روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب تصفیه شده برای حفظ عملکرد ارگان های مختلف بدن از جمله  لطافت پوست بسیار اهمیت دارد. آبرسانی مناسب باعث می شود که بافتها و سلولهای پوست دوباره پر آب شدند و جوانتر بمانیم .

  1. به سنتان توجه نکنید

و در آخر در هر سنی با هر عددی می توانیم شاداب و سرزنده به نظر برسیم افرادی حال بهتری دارند که جوانتر فکر می کنند و اندیشه مثبت ما را سال ها شاداب حفظ می کند.