کم خونی در سالمندان

کم خونی در سالمندان یکی از اختلالات خونی رایج در این افراد می باشد که بیشتر به علت سطح پایین هموگلوبین و  گلبول های قرمز خون می باشد ولی به معنای کاهش حجم خون  تلقی نمی شود بنابراین یکی از از مواردی که که باعث انتقال اکسیژن به سمت گلبولهای قرمز می شود و همان هموگلوبین می باشد در این افراد از سطح پایین برخوردار است  و در نتیجه اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها کاهش می یابد.

کم خونی در سالمندان

کم خونی در سالمندان

کم خونی انواع مختلفی دارد که مهمترین برای تعیین نوع آن کم خونی فقر آهن می باشد علت کم خونی در سالمندان بیشتر به دلیل وجود بیماری هایی که باعث خونریزی می شود این بیماری باعث کاهش میزان آهن خون در این افراد می گردد و در نتیجه برای سیستم قلبی مشکلاتی ایجاد می نماید.

علائم کم خونی در سالمندان

  • خستگی شدید روزانه

  • کاهش اشتها

  • قاشقی شدن ناخن ها

  • سرگیجه و سردرد های مزمن

  • تنگ نفس به هنگام انجام فعالیت های روزانه

  • خواب آلودگی و ضعف عضلانی

  • سردی پاها و دستها

یکی از مهم ترین علت های کمبود فقر آهن در سالمندان به دلیل وجود عدم وجود آهن مناسب و کافی در رژیم تغذیه این افراد می باشد بنابراین یکی از مسائل مهم در سالمندان تغذیه آنان می باشد که باید از غذاهایی که دارای آهن می باشد به خصوص اسفناج و سبزیجات غنی از آهن استفاده گردد .

یکی دیگر از علت های فقر آهن از دست دادن توانایی بدن در جذب آهن می باشد بیماریهای سالمندی باعث ایجاد اختلالات روده ای می شود که یکی از این اختلالات بیماری کرون می‌باشد در این بیماری جذب آهن دچار اختلال می گردد و در نتیجه فرد دچار فقر آهن می شود.

مصرف متعدد داروها در سالمندان باعث ایجاد تداخل در میزان جذب آهن بدن آنها می گردد و گاهی اوقات ایجاد خونریزی های داخلی این قضیه را تشدید می نماید بنابراین حتما باید با پزشک خود در خوردن داروهای که باعث تداخل در جذب آهن می شود مشورت کنید و در ساعات مناسب مصرف گردد.

درمان کم خونی در موارد خفیف با استفاده از علت مشخص آن به داروهای مکمل فقر آهن و ویتامین ب ۱۲ و فولیک اسید کنترل می شود اما در موارد شدید حتماً باید جایگزین مناسب برای کم خونی داده شود تا از افزایش شدت آن در سالمندان جلوگیری گردد.