مراحل آلزایمر در سالمندان

 مراحل آلزایمر در سالمندان به زبان ساده :

مرحله خفیف : ازدست دادن حافظه نزدیک به طور معمول اولین نشانه بیماری آلزایمر است و معمولا در ابتدا فقط اعضای خانواده متوجه آن می شوند. سالمند در آموختن اطلاعات جدید مثل اسامی ، قرارهای ملاقات ، پیام های تلفنی مشکل پیدا می کند ، صورت حساب های خود را نمی پردازد یا دو بار پرداخت می کند . اگر شاغل باشد در بازده شغلی خود مشکلاتی پیدا می کند . شرکت در مهمانی ها و اجتماعات برای او دشوار می شود و بتدریج از اجتماع دوری می گزیند . علاقه خودرا به سرگرمی هایی که قبلا از آن لذت می بردن از دست می دهد .  محاسبه اعداد و حتی پیدا کردن لغات صحیح برای او دشوار می شود.

مراحل آلزایمر در سالمندان

مرحله متوسط: با پیشرفت بیماری اشکالات روز به روز بیشتر و محسوس تر می شود . در این مرحله ممکن است  دچار اختلال حافظه دور و تاحدی در توانایی شناختی نیز بشوند ، توان قضاوت کاهش می یابد و ظاهر او عوض می شود . به نظافت و آراستگی خود (مثل مسواک ردن یا شانه کردن موها )  بی توجه می شود . ممکن است لباس های نامناسبی که با هم جور نیست بپوشد . بتدریج آگاهی خود را در ابتدا به زمان و سپس به مکان از دست می دهد . ایجاد اختلالات جهت یابی بینایی – فضایی سبب می شود سالمند به آسانی راه خودرا گم کند . اشکالات صحبت کردن بیشتر می شود و در این مرحله امکان دارد دستورات و اطلاعات را نفهمد . اخلاق و رفتارش تغییر کند . در این مرحله بیمار ممکن است ناآرام ، گیج کم خواب افسرده وحشت زده و افسرده شود و باپیشرفت بیماری ممکن است با حالات بی قراری و آشفتگی جایگزین گردد.

مراحل آلزایمر در سالمندان

   مرحله پیشرفته یا شدید:  در مرحله پیشرفته بیمار دیگر دوستان و آشنایان خود را نمی شناسد. بیشتر به دیگران متکی می شود و به نگهداری دائم احتیاج پیدا میکند . آداب اجتماعی که تا این مرحله وجود داشته است دیگر رعایت نمی شوند و علائم روانی مثل سایکوز به همراه بدگمانی توهم یا هذیان ممکن است بارز گردد . صحبت کردن نامفهوم و درک و بیان مطلب مشکل پیدا می کنند در برخی بیماران تشنج رخ می دهد . در این مرحله سفتی عضلات و مفاصل دیده می شود . تظاهرات نادر و معمولا دیررس بیماری عبارتند از میوکلونوس ، بی اختیاری، اسپاسیته ، رفلکس کف پایی اکستانسور و همی پارزی . بی اختیاری ، زمین گیر شدن تظاهرات انتهایی هستند و مرگ معمولا ۵  تا ۱۰ سال پس از شروع علائم ممکن است رخ دهد.

در مرکز  روزانه سالمندان یاس با بهره مندی از ارزیابی جامع و امکانات به روز در حیطه تقویت حافظه می توانید از شروع زودرس آلزایمر  و جلوگیری نمایید و شناخت شما را در مراحل آلزایمر در سالمندان بالا می برد.