نیاز تمرینات بدنی در سالمندان

با افزایش سن تغییرات متعددی در قسمت های مختلف بدن ایجاد میشود که نیاز تمرینات بدنی در سالمندان را مهم می سازد تا ارگان های بدن سالمتر باشند . قلب، ریه ها، سیستم عصبی، عضلات و استخوان ها دچار تغییرات ناشی از افزایش سن میشوند. قدرت عضله ی قلب کاهش میابد.ظرفیت ریه برای جذب اکسیژن کم میشود.

نیاز تمرینات بدنی در سالمندان

اگر سالمندان تحرک و تمرین های بدنی نداشته باشند، چه میشود:

_عضلات ضعیف میشوند.        _کارایی مفاصل کم میشود.                      استخوان ها پوک میشوند.

همه ی این ها موجب محدود شدن فعالیت و حرکت میشود و بی حرکتی نه تنها بیماری های جسمی بسیاری را به دنبال خواهد داشت بلکه موجب تنهایی و افسردگی نیز خواهد شد. مشکل دیگری که با بی حرکتی به وجود می آید، عدم توانایی انجام کارهای روزمره و وابستگی به دیگران است.

نیاز تمرینات بدنی در سالمندان عاملی برای تغییرات مثبت در دوره سالمندی می باشد.

عدم تحرک مهم ترین عامل ایجاد پیری زودرس است پس به نکات زیر توجه نمایید:

_ فعالیت و تمرینات بدنی منظم در طول عمر، به خصوص سنین بالا عامل حفظ و حتی تقویت ظرفیت های قلبی، ریوی، عصبی و اسکلتی است.

_ با فعالیت بدنی میتوان مرگ و میر ناشی از بیماری های عروقی قلب، سرطان روده بزرگ و افزایش قند خون بزرگسالی را کاهش داد.

_ فعالیت بدنی در کنترل چاقی، کلسترول بالا و فشار خون موثر است.

_ فعالیت بدنی یکی از عوامل مهم برای قرار گرفتن کلسیم در داخل استخوان و محکم شدن استخوان ها است.

_ فعالیت بدنی از افسردگی های دوران سالمندی جلوگیری میکند.

_ فواید زودرس فعالیت بدنی، شامل بهبود تعادل و هماهنگی، افزایش قدرت عضلانی، افزایش انعطاف پذیری و متابولیسم هوازی بدن است.

پس اگر می خواهید:

کمتر به اطرافیان وابسته باشید، کارهای مورد علاقه تان را انجام دهید، زندگی شاداب داشته باشید، هزینه ی کمتری را صرف درمان کنید، به نیاز تمرینات بدنی در سالمندان اهمیت نشان دهید.

اگر دلایلی بر منع فعالیت فیزیکی وجود داشته باشد، مطمئنا افزایش سن و ضعف جسمانی جزو آنها نیست.امروزه حتی برنامه های ورزشی خاصی برای افرادی که بیماری هایی نظیر نارسایی های قلبی-عروقی، فشار خون بالا، افزایش قند خون، پوکی استخولن، افسردگی،سرطان دستگاه گوارش و چاقی مزمن مبتلا هستند، طراحی و آموزش داده میشود.

همه ی ما، از کودکی تا سالمندی در هر سطحی از سلامتی به تمرینات بدنی نیاز داریم.

تمریناتی که در این کتاب آوزش داده میشود برای افراد سالم است. بنابراین لازم است پس از مشورت با پزشک، این تمرینات را آغاز کنید. اگر سالهاست که تمرینات بدنی نکرده و بی تحرک بوده اید باید این تمرینات را با تعداد کم و طول مدت کوتاه آغاز کنید و به تدریج در طی چند هفته بر آن بیفزایید.

قبل از انجام تمرینات بدنی به نکات ذیل توجه فرمایید:

_ با معده ی خالی و یا بعد خوردن غذای زیاد از انجام تمرینات بدنی خودداری کنید.حداقل ۲ ساعت قبل از غذا خوردن تمرینات بدنی را انجام دهید.

_از لباس، جوراب و کفش مناسب و کلاه اندازه خود استفاده کنید.

_در هوای بسیار گرم و بسیار سرد تمرین نکنید. رطوبت هوا نیز میتواند مشکل ساز باشد، احتیاط کنید.

_همواره مقداری آب به همراه اشته باشید. خصوصا در تمرینات طولانی مدت هر ۲۰ دقیقه یک لیوان آب بنوشید. زیرا آب بدن به علت تعریق از دست میرود. پس منتظر نشوید تا تشنه شوید.

_در هنگام آلودگی هوا از انجام تمرینات در هوای آزاد و آلوده خودداری کنید.

_به خاطر داشته باشید که حرکات سخت وشدید از حرکات ملایم و آهسته بهتر و موثرتر نیست. سعی نکنید بیش از حد توانایی خود فعالیت کنید.

_سعی کنید با دوستانتان و به صورت گروهی و دسته جمعی تمرینات را انجام دهید.

_در صورت داشتن مشکلاتی مثل درد و تب، تمرینات را متوقف کنید.

_اگر دارویی مصرف میکنید حتما با پزشک مطرح کنید، زیرا ممکن است تمرینات بدنی و دارو بر یکدیگر تاثیر داشته باشند.

_در مواردی که بیماری های مزمن مثل فشار خون بالا، دیابت، آرتریت و بیماری های قلبی دارید حتما با پزشک و به منظور انجام تمرینات بدنی خاص مشورت کنید.

_افرادی که دارای زمینه ی بیماری قلبی یا ریوی هستند، باید از انجام تمرینات بدنی در ارتفاعات به علت کاهش فشار هوا اجتناب نمایند.

_در مورادی که احساس گیجی، تنگی نفس،درد قفسه ی سینه، استفراغ، تهوع،دردهای شدید را در طول تمرینات دارید، حتما تمرینات را متوقف نمایید و سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

_با توجه به احتمال آسیب پاها لازم است، مراقبت بیشتر از پاها داشته باشید. هر زمان با حوادثی مثل پیچ خوردگی و ضرب دیدگی روبرو شدید، استراحت کنید و از کمپرس سرد و بانداژ ملایم استفاده نمایید و عضو را بالا نگه دارید.

_در موارد دردهای شدید، تورم سریع، محدودیت حرکت و تغییر شکل عضو احتمال شکستگی وجود دارد و سریعا باید به پزشک مراجعه شود.

_محیط انجام تمرینات بدنی باید امن و دارای نور کافی باشد تا احتمال سقوط کاهش یابد.

_اگر تمرینات بدنی را در منزل و یا در سالن های ورزشی انجام میدهید باید از تهویه مناسبی برخوردار باشند.

ما در انجام هر یک از انواع تمرینات بدنی، مثال های ساده ای که نیاز به وسایل خاص نداشته و بدون مصرف هزینه قابل انجام است را به شما نشان میدهیم.

شما میتوانید با آموختن این تمرین ها، حتی کارهای روزانه ی خود را به صورت تمرینات بدنی درآورید.

حتی افراد بسیار ضعیف و ناتوان نیز میتوانند با فعالیت های فیزیکی مناسب سلامتی شان را به دست بیاورند و به دیگران وابسته نباشند.

پس بیاید تمرینات و فعالیت های بدنی را به عنوان بخشی از زندگی روزمره ی خود قرار دهیم. به یاد داشته باشیم ورزش زمانی مفید خواهد بود که به طور منظم انجام شود.

تمرینات بدنی میزان اکسیژن در ریه و قلب را افزایش میدهد.